Изкуственият интелект не може да замени човешкия фактор в журналистиката, но ще улесни работата на журналистите

Friday, June 14, 2019 - 17:30

София, 14 юни /екип, БТА/
Изкуственият интелект не може да замени човешкия фактор в журналистиката, но ще улесни работата на журналистите. Около тази теза се обединиха участниците в дискусия в рамките на Шестия световен конгрес на информационните агенции в НДК. Домакин на форума е Българската телеграфна агенция. Модератор на дискусията беше първият заместник-генерален директор на ТАСС, Русия, Вицепрезидент на Световния съвет на информационни агенции Михаил Гусман. "Всеки говори за изкуствения интелект, но аз не мога да си обясня какво означава на практика този изкуствен интелект и какво ни очаква в бъдеще", каза Гусман.

Генералният директор на Европейското бюро на Xinhua /Китай/ Ян Хуанг заяви, че през декември 2018 г. агенцията е написала новина за самата себе си, че пуска първите говорители от изкуствен интелект. Те представляват компютърно генериран образ на реален говорител. Xinhua вече използва такива виртуални говорители за емисиите си на китайки, английски и руски език.

Машината наподобява реалния човешки глас, мимиките на лицето, движението на тялото. След това се синхронизират думите с движението на устните. Редакторът само подава текста в компютъра. Синхронизацията се прави автоматично. По този начин клонингът на водещия има същите навици като реалния водещ.

В София беше представен руският виртуален водещ Лиза. В залата присъства и нейният реален прототип, за да се направи съпоставка. Именно разработка на Лиза е последната, пусната в Санкт Петербург миналия месец, затова тя е най-добрата за момента.

През изминалата година телевизионните говорители на Xinhua с изкуствен интелект са прочели 5100 новини /общо 13 000 минути/. Към днешната дата те четат към 25-30 новини, посочи Ян Хуанг. В момента тези говорители се използват за четене на новини в онлайн емисията, защото тази форма на поднасяне на новините е много привлекателна за младите зрители.

Xinhua има специална дирекция, която акцентира върху развитието на технологиите, базирани на изкуствения интелект. Има журналисти-роботи, които отговарят за прогнозата на времето, докладват за резултатите от фондовата борса, както и някои спортни резултати. "Изкуственият интелект в отразяването на новините е все още в съвсем ранен етап на своето развитие. Никой не може да предвиди как ще изглежда за бъдеще, но сме сигурни, че окаже сериозно въздействие върху развитието на журналистиката", завърши Ян Хуанг.

Нидал Салах-Елдин, зам.-главен редактор на DPA /Германия/, изрази мнение, че автоматизацията не трябва да замени човешкия фактор в журналистиката, а да улесни работата на журналистите. Тя подчерта, че изкуственият интелект се основава на човешката интелигентност. Нещо, което обикновен процес на автоматизация не може и няма да може да постигне. Затова според нея е много важно да се прави разграничение между автоматизация и изкуствен интелект.
Изкуственият интелект и автоматизацията могат да помогнат във всички административни и повторяеми задачи в медиите, добави Нидал Салах-Елдин. Автоматизацията може да се използва в откриването, създаването и разпространението на новини. Тя даде за пример, че може автоматизирано да се пишат материали за спортни събития, проверка на факти и журналистика, основана на данни. Тя е на мнение, че автоматизацията може да помогне на медиите да свърши работата си по-бързо и по-ефективно. "Аз вярвам, че може да еволюираме и да подсилим конкретни аспекти от журналистическата работа, но не можем да използваме журналистическа преценка, която разчита единствено на изкуствен интелект", изтъкна зам.-главният редактор на DPA. Нидал Салах-Елдин смята, че роботите не могат да заместят хората, а само ще бъдат подпомагани от тях.

Управляващият директор на IRNA /Иран/ Сейед Зиа Хашими добави, че агенцията подобрява инфраструктура си за използването на изкуствения интелект постепенно, за да може да се използват технологиите ефективно. В IRNA препоръчват използването на "бисквитки" и коментари, за да насърчават посетителите в сайтовете на агенцията и да ориентират медията в кои области проявяват интерес, както и да предлагат бъдещи теми за отразяване. Сейед Зиа Хашими предупреди, че трябва да се внимава с използването на изкуствения интелект, докато няма добър контрол, защото това би имало лоши последици.

Изпълнителният директор на Il Sole 24 Ore, Италия Джузепе Чербоне посочи, че изкуственият интелект в медиите вече влияе и ще влияе на цялата верига на добавената стойност, той ще помогне на редакторите да станат по-ефективни и по-високо производителни. В момента имаме сериозно съперничество между САЩ, Китай и Русия, всички от които разработват изкуствен интелект, като тази конкуренция движи прогреса, посочи Чербоне. "В крайна сметка изкуственият интелект ще стимулира творческото начало у хората", смята той. Вече чух за машини, които могат да рисуват картини, но няма такива, които могат да нарисуват Джокондата или да заместят Караваджо или Полък, отбеляза Джузепе Чербоне. Той посочи, че теорията за изкуствения интелект е много млада и не е ясно какво предстои, но вече започват да се обсъждат етични въпроси. Безпилотен автомобил блъска човек и го убива - кой е отговорен, даде пример Чербоне. Според него трябва да се реши въпросът с отговорността на тези системи, а алгоритмите, които се следват от изкуствения интелект, да бъдат оповестени много ясно. Изкуственият интелект също така може да ни помогне с различни прогнози и разработването на различни сценарии, смята Джузепе Чербоне. По думите му това ще е едно дълго пътешествие към непознатото, което едва сега започва, както се казваше в добрия стар филм "Стар Трек".

Александър Ведяхин, първи зам.-председател на Изпълнителния борд на Сбербанк на Русия, посочи, че силният изкуствен интелект ще може да бъде постигнат, според анализаторите, след 50 до 80 години. Тогава ще постигнем, това което "Стар Трек" ни представя във филмите, отбеляза той. По думите му дотогава ще трябва да разчитаме на слабия изкуствен интелект, който може да се справя само с няколко задачи и ще ни помага да бъдем по-креативни. 

Александър Ведяхин посочи, че 30-40 процента от печалбата им се генерира от продукти, свързани с изкуствения интелект. Той обясни, че с новите системи решението за отпускане на кредит е сведено до 30 минути, а в миналото са им били необходими три седмици. Банката използва чатбот - котката Сбер, която си чати с 13-те милиона последователи, обажданията се поемат от виртуален оператор с женски глас, ползват и виртуални асистенти. 

До три години няма да са ни нужни лични карти или паспорти, защото при влизане в сградата всяко едно лице ще може да бъде идентифицирано, каза още Ведяхин. Той добави, че банката има и собствена биометрична система. Според Ведяхин изкуственият интелект е тук, за да ни помогне да подобрим нашето качество на живот. По думите му изкуствен интелект плюс човек е равно на много повече, отколкото поотделно. 

Участниците в Шестия световен конгрес на информационните агенции бяха приветствани от дигиталния аватар на Сбербанк - Елена, разработена на основата на изкуствения интелект. "Знам, че днес обсъждате бъдещето на новините - аз съм това бъдеще", беше категорична тя.

Конгресът се осъществява с помощта на "Виваком", "Софарма" АД, Първа инвестиционна банка, Контур Глобал Марица Изток 3, Информационно обслужване, "Електрон Прогрес" ЕАД.