Възможности за нови източници на приходи за медиите бяха обсъдени на Шестия световен конгрес на информационните агенции

Friday, June 14, 2019 - 13:30

София, 14 юни /екип, БТА/
Ръководители на информационни агенции обсъдиха новите източници на приходи за медиите. Това стана в рамките на дискусия по време на Шестия световен конгрес на информационните агенции в НДК. Домакин на форума е Българската телеграфна агенция. Модератор на дискусията е изпълнителният директор на РА Груп /Великобритания/ Клайв Маршал. Той каза, че информационните агенции са изправени пред липсата на достатъчно приходи, както и пред загубата им в полза на социални платформи като Фейсбук, Гугъл и други. Според него в такива условия агенциите трябва да търсят друго съдържание и да предлагат алтернативни механизми за финансиране и генериране на приходи. Той добави, че има тенденция за намаляване на държавната субсидия в информационните агенции в цял свят.
Изпълнителният директор на Sticky Content, РА Груп, Великобритания, Емили Шели заяви, че групата търси стратегия за диверсифициране на приходите си в продължение на няколко години. По думите й е постигнат известен успех, който е благодарение на допълнителните услуги, които са предложени на традиционния пазар. Sticky Content предоставя спортни, телевизионни и друг вид данни. Освен това се предлагат услуги за маркетинг, както и за комуникации на медийни, немедийни клиенти и корпорации. Групата предоставя лайв стриминг и видео материали. Емили Шели даде за примери, че се отразят отбори като Ливърпул и други спортни шампионати. Предлагат се услуги на медиите, включително и BBC.
Емили Шели добави, че се предоставят и креативни мартингови услуги, като най-големите клиенти в Обединеното кралство са Кока Кола. Тя допълни, че групата предлага и публикации във вид на малки визуални разкази, публикувани в Инстаграм. "Това ние наричаме креативен маркетинг, а не чиста журналистика", посочи Шели. Двадесет процента от приходите на Sticky Content годишно се генерират от изработването на кратки рекламни видео материали във вид на разказ. 
Президентът на PPI /Пакистан/ Оуейс Аслам Али добави, че агенцията предоставя медийни услуги от 1956 г. Услугите са предлагани на английски език и урду. Предлагат се и също така и фотографски услуги. В началото агенцията е била пряко зависима от абонатите си.
Оуейс Аслам Али изтъкна, че революцията в информационните технологии е довела до сериозно намаляване на цената за разпрострастранение на новинарска информация. Появили са се нови информационни агенции, което е довело до спад на абонатите. Някои от тях просто са копирали новини. Всичко това е подкопало финансовата устойчивост на PPI. Информационната революция пък е довело и до много нови възможности. Разходите на PPI са намалели също. 
PPI е започнала да предлага и нови услуги поради дигитализирания начин на създаване и дистрибуция на съдържание, каза Оуейс Аслам Али. PPI се е присъединила към консорциума Asianet, който е за разпространение на съобщение за пресата в целия азиатски континент. Това е генерирало допълнителни приходи за PPI. Чрез платформата Asiapools агенцията пък предлага услуги до международни новинарски агенции и вестници. Asianet днес вече е дъщерно дружество на PPI. През него се разпространява съдържание до над 300 вестници, информационни агенции, списания, както и към международни бази данни. "Виждате, че сме излезли извън националните граници и то сериозно", изтъкна Оуейс Аслам Али. Той предложи всички информационни агенции да се обединят за изработването на механизъм за защита на авторското право.
Какуя Огата, изпълнителен директор в "Международни новини" в KYODO /Япония/ посочи, че японската информационна агенция разчита на приходи от традиционните медии, които са 80 процента от портфейла. Той отбеляза, че вестникарският бранш в Япония все още работи добре, въпреки че миналата година има спад на печатните издания от 2 млн. копия. Той описа влиянието на развитието на технологиите върху медиите с появата на Windows 95, iPhone и очакваната 5G връзка. Рекламите в интернет иззеха изцяло рекламите от вестниците при втората вълна с появата на iPhone през 2008 г. Очакваме третата вълна - 5G връзката, да ни помете, посочи той.
Огата отбеляза, че приходите в медиите намаляват и трябва да се свият разходите.
"До момента не сме намерили двигателя на приходи, който да замени стария бизнес модел", коментира журналистът от KYODO. Той коментира, че не могат да облагат с по-високи такси своите клиенти. В момента се опитваме да влезем в бизнеса за директна продажба на клиенти, добави Огата. Създадохме дъщерна фирма и продаваме с Google и Apple заедно, каза той. Какуя Огата сподели, че в нюзрума все още работят по-възрастни хора, които не искат да се променят, и промяната на нагласите ще бъде най-трудното нещо.
Сю Брукс, временно изпълняваща длъжността директор на Reuters, разказа, че след разговорите си с клиенти била изненадана колко малко от тях знаят за огромната гама продукти, които агенцията предлага. Реших, че трябва да разбием продуктите и да поставим цялото си съдържание - видео, текст, снимки в облака, и то всичко натрупано от 1896 г. досега. Поставихме го на една платформа Reuters Connect, като клиентите се абонират за точки, които могат да изхарчат за съдържанието, качено на платформата, обясни Брукс и отбеляза, че това е проработило. "Разбиваме съдържанието, слагаме го в един общ басейн и позволяваме на клиентите да си ловят каквато риба искат", илюстрира тя. За подкастовете мислехме да създадем изцяло нов пазар, каза още Брукс и обясни, че идеята е да създадат аудио библиотека, до която да имат достъп организации, желаещи да създадат собствен подкаст. Според нея ключово е да се работи рамо до рамо с клиентите. 
Тони Джилис, главен редактор на AAP, Австралия коментира, че по-голямата част от приходите им още се генерират от новинарския канал - новини, видео, снимки. Над 105 хиляди страници годишно редактираме за 20 различни вестникарски издания, над 25 хиляди страници редактираме за 15 списания, над 500 хиляди истории публикуваме годишно в печатни и цифрови канали, 20 хиляди фотографски издания годишно предлагаме изключително и само за един издател, посочи Джилис. По думите му този бизнес за аутсорсинг представлява около 31 процента от общите им приходи. Рекламната дейност също е важна - рекламираме материалите, които сме списвали за някои от клиентите ни, добави той. Над 1 млн. долара е приходът от модераторство и списване на коментари, посочи Тони Джилис. Той каза, че в AAP имат специално звено за проверка на фактите, то проверява международни факти и съвсем наскоро е участвало при проверката на фактите на федералните избори в Австралия. 
Конгресът се осъществя с помощта на Виваком, Софарма АД, Първа инвестиционна банка, КонтурГлобал Марица Изток 3, Информационно обслужване, Електрон Прогрес ЕАД.