Моделите на собственост и финансиране на информационните агенции бяха обсъдени на форум в София

Thursday, June 13, 2019 - 16:30

София, 13 юни /екип, БТА/
Ръководители на информационни агенции обсъдиха моделите на собственост и финансиране. Това стана в рамките на дискусия по време на Шестия световен конгрес на информационните агенции в НДК. Домакин на форума е Българската телеграфна агенция. 
Модератор на дискусията е Брус Дейвидсън, изпълнителен директор на AAP, Австралия. Той изтъкна, че много от информационните агенции в средносрочен план ще променят модели си на собственост и ще трябва да променят начина си на работа.
Африканската информационната агенция е част от холдингова компания, каза изпълнителният директор на ANA /Южна Африка/ Грант Фредерикс. По думите му всички платформи, които отразяват новинарско съдържание от Африка, са част от този холдинг.
Южноафриканската информационна агенция е съдружие от няколко медийни организации, които финансират поместването на съдържание, добави Грант Фредерикс. Той допълни, че са създадени африкански информационни потоци, които дават възможност на глобални медийни гиганти и представители, извън Африка, да имат достъп до съдържание, създавано в Африка. След това са направени т. нар. "основни стълбове на съдържание", които да показват характера на Африка, атмосферата и потенциала на континента. Грант Фредерикс изтъкна, че с африканските медийни партньори е създадена една единствена платформа и е предоставена като търговска платформа на всички световни клиенти.
Йонас Ериксон, изпълнителен директор на Шведската национална информационна агенция - TT заяви, че агенцията е създадена през 1921 г. Когато той е започнал работа в агенцията през 2010 г., тя е имала няколко собственика. От тогава те започват да изкупуват своите дялове. Сега сме свели броя на собствениците до трима, скоро ще бъде само един, каза директорът на ТТ.
Той заяви, че някои си задават въпроса дали да бъдеш притежание на корпорация от сектора е добър модел или не. От една страна цялата печалба може да се запази в рамките на компанията и да се използва за рефинансиране. От друга страна ситуацията се затруднява, когато собствениците на дялове в агенцията също са и нейни клиенти.
Ериксон е на мнение, че за да успее една агенция, тя трябва да бъде свободна. Това може да стане чрез финансова свобода, а тя се постига като ние сами си генерираме печалба, отбеляза Ериксон. Винаги е по-добре да получаваш големи приходи, за да можеш да си управляваш бизнеса сам, коментира той.
Повечето информационни агенции са стари, създадени са преди 80-100 години, и са свикнали да планират дългосрочно, за разлика от нашите клиенти, каза Иржи Майстр - изпълнителен директор на Чешката телеграфна агенция (ЧТК). Затова отдаваме предпочитание на дългосрочните отношения, защото искаме да оцелеем още 100 години, добави той.
Майстр обясни, че през миналата година има осем оплаквания срещу услуги на ЧТК, с което агенцията се е справила лесно. ЧТК е създадена със закон през 1992 г., когато са приети общо 700 закона, а законът за ЧТК е едва от две страници и оттогава не е променян, обясни той.
Приходите на агенциите се движат нагоре и надолу постоянно, но общата тенденция е на спад от нашите клиенти, коментира Майстр. Той допълни, че през 1992 в. в Чехия е имало 25 основни медийни канала, а сега са седем.
Според Иржи Майстр моделът на собственост на ЧТК няма нито позитиви, нито негативи. Ние не сме собственост на медиите, затова нашите връзки с тях не са толкова директни, но от друга страна не могат да ни притискат за сваляне на цените, каза още Майстр. Според него трябва да има лимит на съдържанието, което се продава на немедийни организации.
Хемпи Праджуди, рекламен директор на индонезийската информационна агенция Antara обясни, че около 35 процента е обемът на субсидията от правителството и тя покрива общите емисии, които отразяват държавните дела. Радваме се на пълна подкрепа от страна на правителство, но същевременно и на пълна независимост, посочи той. Рекламният директор на Antara се похвали с разработването на интегрирани медийни платформи, които разчитат на собствени ресурси. Праджуди отбеляза, че генерират около 45 процента от приходите си в партньорство с Ройтерс и Блумбърг, като тенденцията е тези приходи да увеличават дела си от цялостния им портфейл. На второ място финансираме дейността си чрез партньорства с дружества, с медийни компании за анализ на данни, създаване на съдържание, разпространение на информация, нещо като модел - business to business, посочи той и добави, че освен това имат и филиали в Азия. За нас е много важно да генерираме приходи, защото правителството очаква през следващите години да намалим размера на субсидиите, от които зависим, до 25 процента, добави Хемпи Праджуди.
Изпълнителният директор на LUSA /Португалия/ Николау Сантош заяви, че представляваната от него агенция е единствената мултинационална агенция по рода си в Португалия. Той посочи, че 250 журналисти работят в пет континента и 21 държави по света. LUSA е основана през януари 1987 г. в резултат от сливането на други две други информационни агенции, които са съществували исторически в Португалия. След сливането LUSA се притежава от правителството в мажоритарен дял от 51 процента, останалите 49 се притежават от група инвеститори със смесен характер.
"Хората, до които достигаме, са над 13 милиона", изтъкна Сантош. Той посочи, че 35 процента от приходите на LUSA са от информационни услуги, 65 на сто са от медийни клиенти, а останалите приходи са от банки и други частни институции. LUSA извършва дейност като публична агенция. Държавата определя председателя. Главният редактор не се ръководи от предпочитанията на правителството. По думите му LUSA има автономност и главният редактор и неговите заместници не трябва да докладват на председателя на Съвета на директорите по теми, които са в техните правомощия. Той увери, че работещите в агенция журналисти са напълно независими. "Подобряваме своя бизнес към Африка, информацията, която предоставяме в Африка, оттам в Макао и Китай. Опитваме се да гледаме и към нови клиенти", коментира той.
Конгресът се осъществя с помощта на "Виваком", "Софарма" АД, Първа инвестиционна банка, "КонтурГлобал Марица Изток 3", Информационно обслужване, "Електрон Прогрес" ЕАД.